دانلود رایگان جزوه کامل روانشناسی محیط

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

دانلود رایگان جزوه کامل روانشناسی محیط
دانلود جزوه

دانلود رایگان جزوه روانشناسی محیط از موضوعات میان‌ رشته‌ای در معماری و روان شناسی است که به بررسی متقابل میان رفتار اشخاص در محیط می پردازد

در یک سطح پیچیده تر، ممکن است  جزوه روانشناسی محیط بخواهید نظریه های شهودی خود را در مورد دانلود رایگان جزوه روانشناسی محیط سازمان با نظریه هایی که به طور علمی و سیستماتیک استخراج شده اند جایگزین کنید. چه به طور رسمی سازمان‌ها را محیط کنید یا نه، مجموعه ای از تئوری ها را در مورد نحوه عملکرد سازمان‌ها جزوه روانشناسی محیط با خود حمل می‌کنید. برای تمدید گواهینامه روانشناسی خود به اداره وسایل نقلیه موتوری مراجعه می‌کنید. شما با یک شرکت هواپیمایی رزرو می‌کنید. شما با مسئول وام در بانک خود در مورد تنظیم وام دانشجویی صحبت می‌کنید. شما آن را "به روش خود" در فروشگاه محلی همبرگر فست فود سفارش می دهید. شما تمام این فعالیت ها را با استفاده از برخی "تئوری" در مورد نحوه عملکرد هر یک از این سازمان‌ها و چرایی رفتار اعضای آن انجام می دهید. بنابراین مسئله این نیست که آیا شما باید از تئوری ها برای برخورد با سازمان‌ها استفاده کنید یا خیر - واقعیت به ما می گوید که ما هر روز از چنین نظریه هایی استفاده می‌کنیم. جزوه روانشناسی محیط آیا استفاده از نظریه هایی که تحت مطالعه سیستماتیک قرار گرفته اند منطقی نیست؟
هنگامی که از عبارت مطالعه سیستماتیک استفاده می‌کنیم، به معنای نگاه کردن به روابط، تلاش برای نسبت محیط علل و آثار و استناد به نتایج خود بر شواهد علمی است. یعنی داده ها تحت شرایط کنترل شده جمع آوری شده و به شیوه ای منطقی دقیق اندازه‌گیری و تفسیر می‌شوند. هدف جایگزینی شهود یا آن «احساس درونی» است که فرد در مورد «چرا سازمان‌ها آنطور که روانشناسی طراحی می‌شوند» یا «چه چیزی در زمانی بهتر عمل می‌کند» با نظریه‌های مبتنی بر علمی است.
احتمالاً رایج ترین دلیل برای مطالعه تئوری سازمان این است که شما علاقه مند به دنبال کردن حرفه‌ای در مدیریت هستید. شما می خواهید بدانید که سازمان‌ها چگونه عمل می‌کنند، آن دانش را بر اساس برخی شواهد علمی داشته باشید و سپس از دانش برای ساخت و تغییر ساختار سازمان برای دستیابی به اهداف سازمان استفاده کنید. به عبارت دیگر، شما انتظار دارید که طراحی سازمان را به عنوان یک مدیر، مدیر، تحلیلگر پرسنل، متخصص سازمان یا موارد مشابه تمرین کنید.

دلیل نهایی برای مطالعه تئوری سازمان ممکن است خیلی هیجان انگیز نباشد، اما عملی است - ممکن است برای مدرک یا مدرک خاصی که به دنبال آن هستید، نیاز باشد. شما ممکن است خود را در یک دوره آموزشی مورد نیاز روانشناسی تصور کنید، با این باور که مطالعه تئوری سازمان ممکن است هیچ پایان آشکاری برای شما نداشته باشد. اگر چنین است، پس مطالعه تئوری سازمان تنها وسیله ای برای رسیدن به این هدف است. امید است یکی از دلایل قبلی برای شما ارتباط بیشتری داشته باشد.
استعاره بیولوژیک

دانلود رایگان جزوه روانشناسی محیط

استعاره وسیله ای محبوب برای مقایسه است. این می‌تواند برای توضیح یا ارائه بینشی در مورد عملکرد دو پدیده، که یکی از آنها را قبلاً به خوبی درک کرده اید، بسیار مفید باشد. در این بخش، ما به سازمان‌ها (پدیده‌ای که تصور می‌کنیم از نظر فنی با آن ناآشنا هستید) نگاه می‌کنیم که گویی موجودات زنده‌ای مانند گیاهان، حیوانات یا انسان‌ها هستند (پدیده‌هایی که شما را به‌طور منطقی فرض می‌کنیم. آشنا). ما این مقایسه را استعاره بیولوژیکی می نامیم.
یک هشدار قبل از اینکه ادامه دهیم. برخی از محققان این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا استعاره بیولوژیکی برای کاربرد در سازمان‌ها مناسب است. برای مثال، در حالی که تعداد کمی از سازمان‌ها به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند و روانشناسی بقا به تغذیه مستمر نیاز دارند، سازمان‌ها مانند همه موجودات زنده مقدر نیستند که بمیرند. مرگ ممکن است جزوه روانشناسی محیط بخشی از زندگی بیولوژیکی باشد، اما برای سازمان‌ها اجتناب ناپذیر نیست. محیط استعاره کامل نیست. با این وجود، به یک چارچوب مفهومی به طور فزاینده ای محبوب برای درک سازمان‌ها تبدیل شده است. جزوه روانشناسی محیط همانطور که خواهید دید، مانند موجودات زنده یا موجودات زنده رشد می‌کنند، از مراحل قابل پیش بینی رشد می گذرند، تحت یک سری تغییرات قابل پیش بینی قرار می گیرند، و اگر انرژی ای که آنها تولید می‌کنند با ورودی های جدید جایگزین نشود، خراب می‌شوند. توصیف سازمان‌ها به‌عنوان سیستم‌ها و به‌عنوان یک چرخه حیات باید بینش جدیدی در مورد ساختار آنها به شما بدهد.
ده روش مختلف برای نگاه کردن به سازمان‌ها، یا آنچه می بینید همان چیزی است که به دست می¬آورید!
سازمان‌ها به روش های متعددی مفهوم سازی شده اند.
1. موجودات عقلایی در تعقیب اهداف. سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف وجود دارند و رفتار اعضای سازمان را می‌توان به عنوان تعقیب منطقی آن اهداف توضیح داد.
2. ائتلاف حوزه‌های قدرتمند. سازمان‌ها از گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که هر کدام به دنبال ارضای منافع شخصی خود هستند. این گروه ها از قدرت خود برای تأثیرگذاری بر تخصیص منابع در سازمان استفاده می‌کنند.
3. سیستم باز. سازمان‌ها سیستم‌های دگرگونی ورودی-خروجی هستند که برای بقا به محیط خود وابسته هستند.
4. سیستم معناسازی. سازمان‌ها موجودیت هایی هستند که به طور مصنوعی ایجاد شده اند. اهداف و مقاصد آنها به صورت نمادین توسط مدیریت ایجاد و حفظ می‌شود.
5. سیستم‌های مزدوج آزاد. سازمان‌ها از روانشناسی نسبتاً مستقلی تشکیل شده اند که می‌توانند اهداف متفاوت یا حتی متضاد را دنبال کنند.
6. نظام های سیاسی. سازمان‌ها از حوزه‌های داخلی تشکیل شده اند که به دنبال کنترل بر فرآیند تصمیم گیری به منظور ارتقای موقعیت خود هستند.
7. ابزار سلطه. سازمان‌ها اعضا را در «جعبه‌های» شغلی قرار می‌دهند که کاری را که آنها می‌توانند انجام دهند و افرادی را که می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند محدود می‌کنند. علاوه بر این، رئیسی به آنها داده می‌شود که بر آنها قدرت دارد.
8. واحدهای پردازش اطلاعات. سازمان‌ها محیط خود را تفسیر می‌کنند، فعالیت ها را هماهنگ می‌کنند و با پردازش اطلاعات به صورت افقی و عمودی، تصمیم گیری را از طریق یک سلسله مراتب ساختاری تسهیل روانشناسی
9. زندانهای روانی. سازمان‌ها با ایجاد شرح وظایف، بخش ها، بخش ها و استانداردهای رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول، اعضا را محدود می‌کنند. وقتی توسط اعضا پذیرفته می‌شوند، به موانع مصنوعی تبدیل می‌شوند که انتخاب ها را محدود می‌کند.
10. قراردادهای اجتماعی. سازمان‌ها از مجموعه ای از توافق نامه های نانوشته محیط شده اند که به موجب آن اعضا در ازای دریافت غرامت، رفتارهای خاصی را انجام می دهند.
دیدگاه سیستمی
بین نظریه پردازان سازمانی توافق گسترده ای وجود دارد که دیدگاه سیستمی بینش های مهمی را در مورد عملکرد یک سازمان ارائه می دهد. صفحات زیر ایده سیستم‌ها را معرفی می‌کند، سیستم‌های باز را از بسته متمایز می‌کند و نشان می دهد که چگونه یک رویکرد سیستم باز می‌تواند به شما در مفهوم سازی کمک کند. بهتر است که سازمان‌ها چه کاری انجام می دهند.

جزوه روانشناسی محیط PDF

تعریف یک سیستم
یک سیستم مجموعه ای از اجزای مرتبط و وابسته به هم است که به نحوی چیده شده اند که یک کل واحد را ایجاد می‌کند. جوامع، خودروها، گیاهان و بدن انسان، سیستم هستند. آنها ورودی ها را می گیرند، آنها را روانشناسی یر می دهند و مقداری خروجی تولید می‌کنند
ویژگی منحصر به فرد دیدگاه سیستمی، ارتباط متقابل قطعات درون سیستم است. هر سیستمی با دو نیروی مختلف مشخص می‌شود: تمایز و یکپارچگی. در یک سیستم، عملکردهای تخصصی متمایز می‌شوند که جایگزین الگوهای جهانی پراکنده می‌شوند. به عنوان مثال، در بدن انسان، ریه ها، قلب و کبد همه عملکردهای متمایز هستند. به طور مشابه، سازمان‌ها دارای بخش ها، بخش ها و واحدهای مشابه هستند که برای انجام فعالیت های تخصصی از هم جدا شده اند. در عین حال، به منظور حفظ وحدت بین اجزای متمایز و تشکیل یک کل کامل،هر سیستمی دارای فرآیند یکپارچه سازی متقابل است. در سازمان‌ها، این یکپارچگی معمولاً از طریق دستگاه‌هایی مانند سطوح هماهنگ سلسله مراتبی حاصل می‌شود. جزوه روانشناسی محیط نظارت مستقیم؛ و قوانین، رویه ها و سیاست ها. بنابراین، هر سیستمی نیاز به تمایز برای شناسایی زیربخش های خود و روانشناسی دارد تا اطمینان حاصل شود که سیستم به عناصر جداگانه تجزیه نمی‌شود.
اگرچه سازمان‌ها از قطعات یا زیر سیستم‌ها تشکیل شده اند، اما خود زیر محیط در درون سیستم‌های بزرگتر هستند. درست همانطور که قلب انسان یک زیر سیستم در سیستم فیزیولوژیکی بدن است، مدرسه فارغ التحصیلی کسب و کار در دانشگاه تگزاس در آستین یک زیر سیستم در سیستم UT-Austin است. اگر توجه خود را بر روی UT-Austin به عنوان سیستم متمرکز کنیم، همچنین متوجه می شویم که به عنوان بخشی از سیستم فوق العاده بزرگتر دانشگاه عمل می‌کند.
پردیس های تگزاس (که شامل آستین، دالاس، ال پاسو، و سن آنتونیو و سایرین می‌شود). بنابراین نه تنها سیستم‌ها وجود دارند، بلکه زیرسیستم‌ها و فراسیستم‌هایی نیز وجود دارند. طبقه بندی این سه به واحد تحلیل بستگی دارد. اگر توجه خود را بر روی دانشکده کسب و کار فارغ التحصیل متمرکز کنیم و آن را به سیستم تبدیل کنیم، UT- آستین به سیستم فوق‌العاده تبدیل می‌شود و بخش‌های موجود در دانشکده تحصیلات تکمیلی، مانند حسابداری و مدیریت، به زیرسیستم تبدیل می‌شوند.
انواع سیستم‌ها سیستم‌ها معمولاً به دو دسته بسته یا باز طبقه بندی می‌شوند. تفکر سیستم بسته عمدتاً از علوم فیزیکی سرچشمه می گیرد. این سیستم را خودکفا می بیند. ویژگی غالب آن این است که اساساً تأثیر محیط را بر روی سیستم نادیده می‌گیرد. یک سیستم بسته کامل، سیستمی است که از منبع بیرونی انرژی دریافت نکند و هیچ انرژی از آن به محیط اطرافش آزاد نشود. دیدگاه سیستم بسته بیش از آن که عملی باشد، کاربرد کمی برای مطالعه سازمان‌ها دارد.
سیستم باز تعامل پویا سیستم با محیط خود را تشخیص می دهد. یک نمایش گرافیکی ساده شده از سیستم باز در شکل 1-1 نشان داده شده است.
هیچ دانشجوی سازمانی نمی‌تواند دفاع زیادی برای مشاهده سازمان‌ها به عنوان سیستم‌های بسته ایجاد کند. سازمان‌ها مواد اولیه و منابع انسانی خود را از محیط به دست می آورند. آنها بیشتر به مشتریان و روانشناسی در محیط برای جذب محیط خود وابسته هستند. بانک ها سپرده می گیرند، این سپرده ها را به وام و سایر سرمایه گذاری ها تبدیل می‌کنند و از سود حاصله برای حفظ خود، رشد و پرداخت سود سهام و مالیات استفاده می‌کنند. بنابراین، سیستم بانکی به طور فعال با محیط خود تعامل دارد، محیطی که متشکل از افراد دارای پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری، سایر افراد نیازمند به وام، کارمندان بالقوه جویای کار، سازمان‌های نظارتی و موارد مشابه است.

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1400 ساعت: 12:11

نظرات(0)

تعداد بازديد : 54

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش