دانلود رایگان جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

دانلود رایگان جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3
دانلود جزوه

مشابه سازمانهای جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 بخش خصوصی، محیط کنترلی در سازمانهای بخش عمومی جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 نیز از عوامل نظیر درستکاری، ارزشهای اخلاقی، صلاحیت کارکنان، فلسفه و سبک عملیاتی مدیریت، روش مدیریت در تفویض اختیار و تعیین مسئولیت و شیوه سازماندهی و ارتقای کارکنان، تشکیل میشود. مجموعة این عوامل شرایطی را فراهم مینماید که سازمانهای بخش عمومی بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده دست یافته و مقامات مسئول در مورد پیامدهای اقداماتی که انجام میدهند، پاسخگو باشند. به بیان دیگر محیط کنترلی جو عمومی سازمانهای بخش عمومی را شکل داده و بر سایر اجزاء سیستم کنترل داخلی تأثیر میگذارند و زمینه لازم را برای اجرای صحیح آنها فراهم میکند.
براساس رابطه مسئولیت پاسخگویی که بین صاحبان حق و مقامات منتخب و منصوب مسئول برقرار است، جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 به عنوان یکی از اجزاء مهم سیستم کنترل داخلی سازمانهای بخش عمومی، بایداز چنان قابلیتی برخوردارباشد که شرایط را برای تحقق و ارتقاء سطح مسئولیت پاسخگویی آماده نماید.

فعالیتهای کنترلی
فعالیتهای کنترلی به مجموعهای از خط مشیها، روشها و اطلاق میشود که مدیریت سازمانهای عمومی و خصوصی با اعمال آنها از اجرای دستورات صادره و رهنمودهای ارائه شده، اطمینان معقول حاصل مینماید. به بیان دیگر مدیریت این قبیل سازمانها به کمک فعالیتهای کنترلی از انجام اقدامات لازم برای رویاروئی به خطرهائی که دستیابی به اهداف این قبیل سازمانها را تهدید میکند، اطمینان حاصل میکنند. فعالیتهای کنترلی را بر مبنای رابطه آنها با اهداف سازمانها به سه گروه عملیاتی، گزارشدهی مالی و رعایت قوانین تقسیم .

اطلاعات و ارتباطات
فردریک موشر، رئیس سابق دیوان محاسبات آمریکا که 15 سال اداره امور این نهاد را به عهده داشت، سه عنصر اساسی به شرح زیر را برای تحقق مسئولیت پاسخگویی ضروری میداند.
الف- اطلاعات درباره تصمیمات و اعمالی است که افراد یا سازمانها بابت آنها در قبال مردم پاسخگو .
‌ب- وجود اشخاص یا سازمانهای بیطرف و مستقل خارج از سازمان است که قادرند این اطلاعات را مورد بازرسی و رسیدگی قرار داده و بر اساس آن اقدام مناسب نمایند .

دانلود رایگان جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3

‌ج- الزام به اقدام بر مبنای این قبیل اطلاعات به منظور رفع نارساییها و بهبود عملکرد و اعطای پاداش برای عملکرد خوب و اعمال تنبیه برای خطاها، عدم کارائی و اثربخشی .
هر حساب مستقل مستلزم تحقق دو شرط لازم و کافی زیر است:
الف: وجود یک واحد مالی مستقل 13، شامل وجوه نقد و سایر دارایهایی که طبق مقررات به مقاصد و مصارف معین یا ، فعالیتها و طرحهای خاص تخصیص .
ب: وجود یک واحد حسابداری دو طرفه مستقل ، که فعالیتهای مالی مربوط به واحد مالی مستقل در آن ثبت .
گزارشگری مالی فدرال را در زیر فراهم نماید:
- منابع مالی چگونه تأمین و مصرف گردیده و آیا تحصیل و مصرف این منابع مالی بر طبق مجوزهای قانونی است .
- وضعیت و جایگاه منابع چگونه است .
- اطلاعات مربوط به مصرف منابع چگونه با اطلاعات مربوط به بهای تمام شده خدمات ارتباط پیدا میکند و آیا اطلاعات مربوط به وضعیت منابع با سایر اطلاعات حسابداری در مورد و بدهیها سازگار است .

معیار
دو معیار اندازه گیری شناخته شده از مبانی نظری حسابداری دولتی و همچنین تجزیه و تحلیل ساختار نظام حسابداری کشورهای پیشرفته به شرح زیر قابل استخراج است .
الف- جریان منابع مالی
1- جریان ورودی و خروجی منابع مالی جاری منبع مالی
9- آیا جمع منابع مالی تحصیل شده تکافوی منابع مالی مصرف شده را مینماید .
9- مقایسه منابع و مصارف جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 مالی پیشبینی شده با منابع و مصارف واقعی ب- جریان منابع اقتصادی
اطلاعات مورد نیاز برای ادای مسئولیت پاسخگویی عملیاتی به شرح موارد زیر است:
1- بهای تمام شده خدماتی که در دوره جاری تولید و ارائه شده است .
9- آیا دولت درآمد کافی برای تأمین بهای تمام شده خدمات را در دوره جاری تحصیل نموده است .
9- آیا دولت قسمتی از بهای تمام شده خدمات ارائه شده در دوره جاری را به دوره مالی بعد انتقال داده و یا اینکه از منابع مالی انباشته برای تأمین آن استفاده نموده است .
4- به رغم مشکل ، سایر اطلاعاتی در مورد عملیات از قبیل تعیین میزان و صرفه اقتصادی خدمات ارائه شده و فزونی منابع این قبیل خدمات بر بهای تمام شده آنها اثربخشی و نتایج
مسئولیت پاسخگویی و نیازهای اطلاعاتی اهداف قانون نتایج عملکرد دولت مصوبه 1339 آمریکا الف- بهبود اطمینان عمومی در مورد قابلیتهای دولت مرکزی، از طریق الزام دستگاههای اجرایی به پاسخگویی مورد تحقق اهداف و نتایج مصوب.
‌ب- انجام اصلاحات ضروری عملکرد از طریق اجرای موردی طرحها و با اهداف تعیین شده، اندازه گیری عملکرد این قبیل برنامه در مقایسه با اهداف تعیین شده و ارائه گزارش لازم درباره حاصل شده است.
‌ج- اصلاح اثربخشی و مسئولیت پاسخگویی برنامه دولت مرکزی از طریق تأکید بر نتایج، کیفیت خدمات و رضایت شهروندان مشتریان.
‌د- کمک به مدیران دولت مرکزی به منظور اصلاح و بهبود ارائه خدمات، از طریق الزام آنها به تدوین برنامه برای تحقق اهداف و فراهم نمودن اطلاعات در مورد نتایج و کیفیت خدمات.
هـ- بهبود  نمایندگان مردم از طریق تهیه اطلاعات واقعی در مورد تحقق اهداف قانونی و اثربخشی و کارائی مصرف منابع و دولت مرکزی.
و- بهبود مدیریت داخلی دولت مرکزی.

خلاصه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3

مسئولیت پاسخگویی و کنترلهای مالی در ایران
در حال حاضر دولت جمهوری اسلامی ایران فاقد یک نظام حسابداری و گزارشگری مالی یکپارچه برای ادای مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی دولت به عنوان یک واحد گزارشگر اصلی است. بنابراین دولت برای ایفای  پاسخگویی مالی و عملیاتی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سوم و در حال اجرای خود، به لحاظ فقدان یک سیستم حسابداری و گزارشگری مالی مرکزی، با مشکل جدی مواجه میباشد و مشابه دولتهای گذشته قادر به ادای این مسئولیتها، به صورت رسمی و علنی که از طریق گزارشگری مالی صورت ، نخواهد بود. تنها ابزار مسئولیت پاسخگویی مورد استفاده دولت جمهوری اسلامی ایران، صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 کشور میباشد که در اجرای قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1966 و قانون تفریق سالهای پس از انقلاب مصوب 1965 همه ساله و از سال 1961 تا کنون تنظیم و به دیوان محاسبات کشور تسلیم میشود.

نتیجه گیری
اهداف و ساختار کنترل داخلی در مؤسسات بزرگ بخش عمومی، تحت تأثیر ویژگیهای محیط فعالیتهای غیر انتفاعی و مفهومی تحت عنوان” مسئولیت پاسخگویی عمومی“ قرار میگیرد. مفهوم مسئولیت پاسخگویی در جوامع و رژیمهای سیاسی مردم سالار ظهور یافته و ریشه آن را در حوزة فلسفه سیاسی باید جستجو نمود. اهداف و ساختار کنترل داخلی مؤسسات بزرگ بخش عمومی و بالاخص دولت با مفهوم مسئولیت پاسخگویی در تعامل بوده و مکمل یکدیگرند. با افزایش سطح مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی مفاهیم کنترل یافته و اهداف و اجزاء کنترل متناسب با آن تعدیل . برخی از اجزای کنترل داخلی، نظیر اطلاعات و ارتباطات و روشهای کنترل، در فعالیتهای غیرانتفاعی دولت و سازمانهای بزرگ بخش عمومی از تفاوتهای درخور نسبت به فعالیتهای بازرگانی برخوردار است و در برخی از اجزاء نظیر محیط کنترلی و ارزیابی ریسک و نظارت این تفاوتها چندان معنیدار به نظر نمیرسد.
اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پاسخگویی مقامات منتخب و منصوب که باید مسئولیت پاسخگویی عمومی اعم از مالی و عملیاتی که موضع بحث این مقاله ، در آن تحقق و ارتقاء یابد. در حال حاضر به رغم پیشبینی مبانی مسئولیت پاسخگویی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوانین و مقررات عادی متناسب با آن تدوین نیافته و شرایط لازم برای پاسخگو نمودن واقعی مقامات منتخب و مسئول فراهم نگردیده است. به همین دلیل نظام کنترلی حاکم بر دولت و سازمانهای بزرگ عمومی نیز بر روشهای سنتی کنترل تأکید داشته و شرایط لازم را برای تحقق مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی این قبیل سازمانها فراهم . برای برون رفت از این وضعیت نامناسب، مواردی به شرح زیر قابل ذکر است:
الف ـ بازنگری در قوانین و مقررات عادی حاکم مالی و عملیاتی، مطالعات تطبیقی و استفاده از تجارب مفید کشورهای پیشرفته و ملحوظ نمودن ویژگیهای خاص ایران .
‌ب ـ تصویب قوانین و مقررات مناسب و ملزم نمودن جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 دستگاههای اجرائی به پاسخگویی مالی و عملیاتی و انتشار گزارشهای مربوط به پاسخگویی مالی و عملیاتی جهت دسترسی عموم به منظور تأمین حقوق شهروندان.
‌ج ـ طراحی و تدوین و اجرای نظام حسابداری و گزارشگری مالی و روشها و محیط و کنترل مناسب و اعمال نظارت به منظور مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی.
‌د ـ طراحی روشهای نوین کنترل و نظارت با تأکید بر تغییر جهت نظام و کنترل از “in puts” به ستاندهها“out put” و کسب نتایج “out come” و کاهش کنترلهای غیرضروری.

رویکرد اندازه گیری و مبانی حسابداری دولتی خلاصه مقاله شماره 22 دکتر باباجانی
مقدمه
به رغم نقش با اهمیتی که دو مفهوم مبنای حسابداری و رویکرد اندازه گیری در حسابداری نهادهای بزرگ بخش عمومی ایفا می کنند، جایگاه ویژه آنها در هاله ای از ابهام پیچیده شده است.
عدم توجه کافی به ارتباط و تعامل این مفهوم در حسابداری و گزارشگری مالی و بخصوص در حسابداری نهادهای بخش عمومی موجب شده است تا نقش مشترک ناشی از تعامل مفهوم مبنای حسابداری و مفهوم رویکرد اندازه گیری را صرفاً به مبنای حسابداری نسبت دهند.

مفهوم مبنای حسابداری
مفهوم مبنای حسابداری بر عنصر زمان تأکید دارد و زمان شناسایی، ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی در کانون مبنای حسابداری قرار دارد.
انتخاب زمان شناسایی رویدادهای مالی منجر به گزینش مبنای حسابداری خواهد شد.
هیئت استانداردهای حسابداری دولتی در جزء ب بند 9 بیانیه شماره 11، مبنای حسابداری را به شرح زیر تعریف نموده است:
«مبنای حسابداری بر این موضوع تأکید دارد که آثار رویدادهای مالی و معاملات باید در چه زمانی برای مقاصد گزارشگری مالی شناسایی شود. مبنای حسابداری جزء لاینفک رویکرد اندازه گیری جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 است، زیرا زمان شناسایی رویدادها مکمل وظیفه یک رویکرد اندازه گیری خاص است.»

مفهوم رویکرد اندازه گیری
مطلب درخور ملاحظه ای درباره مفهوم و جایگاه ویژه رویکرد اندازه گیری در حسابداری نهادهای بخش عمومی و حتی حسابداری و گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی ایران انتشار نیافته است.
رویکرد اندازه گیری مبین آن است که چه عنصری از جزوه کاربرد کامپیوتر در حسابداری 3 صورت های مالی در گزارشگری وضعیت و عملکرد مالی واحد گزارشگر منعکس شود.

هیئت استانداردهای حسابداری دولتی در جزء الف بند 9 بیانیه استاندارد شماره 11، رویکرد اندازه گیری را به شرح زیر تعریف کرده است:
«رویکرد اندازه گیری بر این موضوع تمرکز می کند که چه چیزی قرار است در گزارشگری وضعیت و عملکرد مالی واحد گزارشگر ارائه شود. رویکرد اندازه گیری هنگامی وظیفه خود را تکمیل می کند که نه تنها نوع منابعی که اندازه گیری می شود را مشخص کند، بلکه زمان آثار رویدادها و معاملات حاوی این قبیل منابع را مبنای حسابداری نیز شناسایی کند.»

نسبت به وجود سازمانی مجزا با حق تأمین وجوه، تملک دارایی، ایجاد بدهی و استفاده از دارایی را برطرف میکند.

برخی از عملیات بخش عمومی مانند طرحهای تملک داراییهای سرمایهای علیرغم نداشتن شخصیت حقوقی مستقل، لازم است برای مقاصد پاسخگویی در مورد مصرف منابع عمومی، در قالب یک شخصیت حسابداری گزارشهای مالی جداگانه تهیه و ارائه کنند. بنابراین این گونه واحدها نیز واحد گزارشگر محسوب میشوند.

گروه گزارشگر

گروه گزارشگر، یک واحد گزارشگر است که دربرگیرنده دو یا چند واحد گزارشگر مجزا باشد. در بخش عمومی، معیار کنترل به عنوان ملاک اصلی تشخیص واحدهای تشکیلدهنده گروه گزارشگر است. این کنترل عمدتاً از قوانین و مقررات نشأت میگیرد. برخی دستگاههای اجرایی دارای واحدهای حقوقی مستقل میباشند که هر یک به طور جداگانه واحد گزارشگر تلقی میگردند و گزارش مالی مستقل تهیه و ارائه میکنند. این دستگاههای اجرایی همراه با واحدهای تحت کنترل خود به عنوان گروه گزارشگر تلقی میشوند که برای آن باید گزارش مالی واحد تهیه و ارائه شود.

دولت به عنوان یک واحد گزارشگر

شهروندان دارای حق پاسخخواهی از دولت در قبال منابع در اختیار آن میباشند. دولت منابع عمدهای در اختیار دارد و باید در مورد نحوه استفاده از این منابع پاسخگوی شهروندان باشد. به همین علت، دولت باید گزارشهای مالی برای پاسخگویی به عموم تهیه کند. چنین گزارشهایی باید حاوی اطلاعاتی برای اهداف تصمیمگیری و پاسخگویی به طیف وسیعی از استفادهکنندگان باشد.

معیارهای تشخیص واحدهای زیرمجموعه دولت به عنوان یک واحد گزارشگر

تشخیص واحدهایی که باید در گزارشهای مالی دولت به عنوان واحد گزارشگر منظور شوند نیازمند ارائه معیارهای خاص است تا به هنگام تصمیمگیری در این زمینه از بروز ابهام جلوگیری شود. در این رابطه بودجه سالانه کل کشور معیار اصلی است. برای احراز این معیار باید مجموعه منابع و مصارف هر واحد گزارشگر در بودجه سالانه کل کشور منظور شده باشد.

در مواردی ممکن است واحد در بودجه سالانه کل کشور منظور نشده باشد و در نتیجه، تنها درنظر گرفتن معیار اصلی باعث میشود از نظر اهداف گزارشگری مالی، صورتهای مالی با مقاصد عمومی دولت کامل نباشد .

بنابراین، در غیاب معیار اصلی یاد شده، در صورت احراز مجموع معیارهای زیر، یک واحد باید جزء مجموعه دولت به عنوان واحد گزارشگر درنظر گرفته شود:

  • از قدرت حاکمیت دولت در انجام وظایف برخوردار باشد.

  • طبق قانون در تملک دولت باشد.
  • تحت مدیریت مستقیم دولت باشد .

مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی عناصر صورتهای مالی مقدمه

در این بیانیه ، عناصر صورتهای مالی تهیه شده بر مبنای تعهدی ، تعریف می شود.  اصطلاح عناصر به طبقات کلی از اقلام اطلاق می شود که اجزای اصلی صورتهای مالی را تشکیل می دهد.

رویکرد مورد استفاده جهت تعریف عناصر:

رویکرد مورد استفاده در این بیانیه جهت تعریف عناصر، رویکرد دارایی - بدهی است.

شناخت:

تعریف شناخت

اصطلاح شناخت به فرایند انعکاس یک عنصر در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اشاره دارد . شناخت، متضمن مشخص کردن عنوان و مبلغ پولی یک عنصر و احتساب آن مبلغ در جمع اقلام صورتهای مالی است.

معیارهای اصلی شناخت

معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند 1 یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و  9 قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است.

دارایی تعریف دارایی

دارایی، منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و یا منافع اقتصادی آتی باشد.

ویژگیهای ذاتی دارایی

اول اینکه، آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد .

منافع اقتصادی می تواند منجر به جریان ورود وجوه نقد به واحد گزارشگر شود، در حالی که خدمات قابل ارائه توسط یک دارایی می تواند به شیوه های دیگری نظیر خدمت رسانی به عموم محقق شود. دوم اینکه، خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد و در نتیجه، واحد گزارشگر توانایی دستیابی به آن خدمات و یا منافع اقتصادی و منع دیگران از دستیابی به آنها را داشته باشد.

بدهی تعریف بدهی

بدهی، تعهد فعلی واحد گزارشگر است که ایفای آن مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر خواهد شد.

ویژگیهای ذاتی بدهی

اول اینکه، بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر می باشد داشتن تعهد فعلی بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سا یر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفا نگردیده است. دوم اینکه، ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.

ارزش خالص، درآمدها و هزینه ها:

تعریف دارایی و بدهی از ویژگیهای ذاتی آنها ناشی می شود، اما تعاریف مربوط به ارزش خالص، درآمد و هزینه ، برگرفته از تعریف دارایی و بدهی است.

تعریف ارزش خالص

ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها م نهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است.

تعریف درآمد

درآمد عبارت است از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره می شود.

تعریف هزینه

هزینه عبارت است از کاهش در داراییها، افزایش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره می شود.

تعریف درآمد و هزینه، تنها وجود یا عدم وجود این عنصر را مورد توجه قرار می دهد و نحوه اندازه گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمی دهد.

مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی

ویژگیهای کیفی اطلاعات مندرج در گزارشهای مالی با مقاصد عمومی مقدمه

ویژگیهای کیفی به ویژگیهایی اطلاق می شود که موجب سودمندی اطلاعات ارائه شده در گزارشهای مالی بر ای استفاده کنندگان می شود و دستیابی به اهداف گزارشگری مالی شامل پاسخگویی و تصمیم گیری را میسر می سازد.

برخی ویژگیهای کیفی به محتو ای اطلاعات مندرج در گزارشهای ما لی و برخی د یگر به چگونگی ارائه این اطلاعات مربوط می شود.

ویژگیهای کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات ، ” مربوط بودن “ و ” قابل اتکا بودن“ است.

ویژگیهای کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات ، ” قابل مقایسه بودن “و ” قابل فهم بودن“ است.

اهمیت

اهمیت یک شاخص تصمیم گیری است . اهمیت یک ویژگی ک یف ی لازم بر ای اطلاعات نیست، بلکه یک معیار سنجش است که باید قبل از سایر ویژگیهای کیفی اطلاعات مورد توجه قرار گیرد، بنابراین اگر اطلاعات با اهمیت نباشد نیازی به بررسی بیشتر آن نیست.

  1. 1. مربوط بودن

ارزش پیش بینی کنندگی و تأییدکنندگی : اطلاعات در صورتی دارای ارزش تأییدکنندگی است که موجب تأیید یا تغییر انتظارات پیشین یا کنونی شامل انتظارات مبتنی بر ارزیا بیهای گذشته گردد . به عنوان مثال اطلاعات باید نشان دهد کدام یک از مدیران مسئو لیت خود را در قبال مصرف کارا و اثربخش منابع، ارائه خدمات مورد انتظار و رعایت قوانین و مقررات مربوط ایفا نموده اند.

  1. 9. قابل اتکا بودن

بیان صادقانه : اطلاعاتی که به طور صادقانه بیانگر یک رویداد اقتصادی یا سایر رویدادها است، محتوای معاملا ت، رویدادها، فعالیتها یا شرایط مورد نظر را توصیف می کند که لزوماً همیشه مطابق با شکل قراردادی آن نمی باشد رجحان محتوا بر شکل.

بی طرفی: بی طرفی به معنای نداشتن تمایلات جانبدارانه در انتخاب و ارائه اطلاعات با قصد دستیابی به نتیجه از پیش تعیین شده می باشد.

کامل بودن

  1. 9. قابل مقایسه بودن

استفاده کنندگان گزارشهای مالی با ید بتوانند گزارشهای مالی یک واحد گزارشگر را طی زمان و واحدهای گزارشگر مختلف ر ا با یکدیگر مقایسه نمایند . بدین ترتیب ضرورت دارد اثرات معاملات و سا یر رویدادهای مشابه در داخل واحد گزارشگر و در طول زما ن برای آن واحد گزارشگر با ثبا ت رویه اندازه گیری و ارائه شود و بین واحدهای گزارشگر مختلف نیز هماهنگی رویه در انداز هگیری و ارائه موضوعا ت مشابه رعایت گردد.

  1. 4. قابل فهم بودن

ویژگی قابل فهم بودن، موجب می شود اطلاعات بر ای استفاده کنندگان قابل درک باشد.

به موقع بودن

به این معنی است که قبل از اینکه سودمندی اطلاع ات در جهت مقاصد پاسخگویی و تصمیم گیری از بین برود، این اطلاعات در دسترس استفاده کنندگان قرار گیرد .دسترسی به موقع به اطلاعات مربوط م ی تواند سودمندی اطلاعات را در ارزیابی مسئولیت پاسخگویی و توانایی تأثیر گذاری بر تصمیمات ارتقا بخشد.

محدودیتهای حاکم بر ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی موازنه بین ویژگیهای کیفی - ملاحظات منفعت و هزینه

در جوامعی که دولتها براساس رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند و قدرت ناشی از اراده مردم است، مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. دولت مکلف است حقایق را به صورت علنی و از طریق مقتضی به شهروندان انتقال دهد.  هدف اصلی این تحقیق ارزیابی ظرفیت و قابلیت های مسئولیت پاسخگویی نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

برای انجام این منظور سه مرحله عملیاتی به شرح زیر تدوین گردید:

الف مطالعه و بررسی مبانی نظری نظامهای حسابداری و گزارشگری مالی دولتی کشورهای نمونه به منظور تعیین عوامل کلیدی و مؤثر در تحقیق و ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی  نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی.

  • نظرخواهی از جامعه تخصصی کشور در مورد عوامل کلیدی مستخرجه از مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی دولتی از طریق تحقیق دلفی، به منظور انتخاب معیارهای قابل قبول برای ارزیابی نظام حسابداری مورد عمل دولت.
  • مقایسه ویژگی های نظام حسابداری  و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران با معیارهای منتخب جامعه تخصصی کشور، به منظور ارزیابی ظرفیت و قابلیت های مسئولیت پاسخگویی نظام مذکور.

نویسنده:

تاریخ: شنبه 09 بهمن 1400 ساعت: 19:12

نظرات(0)

تعداد بازديد : 42

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش